Thursday 12 September 2013

Akanku Tawan Cintamu! 15





Alma keluar dari kereta sambil menghempas pintu kereta Firyal. Tidak dipedulikan Firyal yang sudah meradang dari dalam kereta.

Firyal mengetap gigi. Perempuan ni memang sengaja mahu menyakitkan hatinya. Dengan hati yang panas membara, Firyal menekan pedal minyak dan keretanya menderum laju meninggalkan kawasan perumahan Alma.

Masuk saja di rumah terus Alma melabuhkan punggungnya di sofa.  Cincin diletakkan di atas meja. Tudung dan cardigan yang dipakainya pula ditanggalkan dan diletakkan di sebelah. Dia mengeluh berat.

“ Kau keluar dengan siapa tadi Al?”

Alma terperanjat bila ada satu suara menegurnya dari arah belakang. Hampir luruh jantungnya. Kalau jantungnya tidak kuat, sudah lama dia ‘jalan’.

Alma  pandang Husna yang muncul dari belakang. Dia menjeling.

“ Dah berapa kali aku cakap jangan sergah aku dari belakang. Terkejut aku. Aku tak puas lagi hidup tahu.” Alma membebel. Dia mengusap perlahan dadanya.

Husna garu kepala yang tidak gatal. Dia turut melabuhkan duduk di sebelah Alma. Bantal kecil yang berada di sofa dia rangkul.

Sorry… aku ingat kau perasan aku tadi. Tu yang aku main tegur je.” Husna tersengih. Manalah dia tahu yang Alma tidak perasan akan kehadirannya.

Sorry naik lori la.” Balas Alma geram.

“ Itu pun nak sentap. Kau datang bulan ke?” duga Husna pula. Dia tersengih kambing.

“ Tak.” Tadi pun Firyal menuduhnya datang bulan kini Husna pula cakap benda yang serupa. Takkanlah nak tunggu datang bulan baru boleh marah?

“ Kau belum jawab lagi soalan aku tadi. Dengan siapa kau keluar. Senyap-senyap keluar tak cakap kat aku pun. Pergi dating ye?” tanya Husna lagi. Sebelum ini kalau Alma keluar, Alma tidak pernah lupa untuk memberitahunya. . Dia juga ingin tahu dengan siapa Alma keluar. Tadi dia hanya nampak Alma keluar dari kereta mewah itu saja tanpa sempat dia nampak kelibat lelaki yang menghantar Alma pulang. Dia mengintai melalui tingkap dan bersembunyi di sebalik langsir bagi mengelakkan Alma sedar yang dirinya sedang diintai.

“ Banyaklah kau punya dating. Itu kawan aku. Ada hal sikit. Sebab tu aku keluar. Aku malas nak cakap kat kau sebab masa tu kau tengah tidur.” Alma mencebik. Dating dengan Firyal? Tak ada maknanya. Disogok dengan wang pun dia tak mahu.

“ Betul ke sekadar kawan? Tak baik tipu aku. Tak berkat hidup kau nanti.”

“ Kawan aku je lah.”

“ Tapi aku tak pernah nampak pun kereta tu sebelum ni? Dah lah pakai kereta mewah. Dia anak orang kaya ke Al?”

“ Hurm…” Alma malas mahu mengulas lebih lanjut. Firyal memang kaya. Contohnya seperti tadi, dengan tanpa berfikir panjang Firyal membayar cincin yang harganya mencecah puluhan ribu ringgit. Begitu mudah, lagak nak beli coklat cadburry. Main ambil aje. Tapi kaya pun nak buat apa kalau tak ada budi pekerti. Ego tinggi melambung.

“ Aku kenal ke kawan kau tu? Kawan kita masa kat U dulu ke?” tanya Husna. Dia begitu ingin tahu akan lelaki yang menghantar Alma pulang tadi. Alma seperti ingin merahsiakan sesuatu darinya membuatkan perasaan ingin tahunya begitu tinggi.

Alma geleng kepala.

“ Bukan. Aku pun baru je kenal dia. Dia buat hidup aku bertambah serabut.” Ada keluhan berat di hujung kata.

“ Hah?” Husna dah kerut dahi. Dia tidak berapa dengar akan ayat Alma yang terakhir.

“ Tak ada apa-apalah.”

“ Alma!” tiba-tiba Husna menjerit.

“ Yang kau menjerit ni kenapa? Sakit telinga aku.” Alma mengusap telinganya. Husna jerit macamlah jarak di antara mereka sebatu. Padahal duduk sebelah aje pun.

“ Kau keluar pakai macam ni je tadi? Kau biar betul?” Husna menggeleng tak percaya. Keadaan Alma sangat selekeh dan tidak terurus. Keluar jumpa lelaki yang dia rasa bukan calang-calang orang dengan sebegini rupa?  Sah, Alma sudah buang tabiat!

Alma sudah mengagak yang Husna akan menegur pakaiannya. Dia pun malu sebenarnya berpakaian sebegini. Jika keluar berhampirandengan rumah  tidak mengapalah juga tapi masalahnya Firyal membawa dia ke shopping Mall! Tempat orang ramai membeli belah. Pandangan pelik dan juga sinis orang ramai lemparkan kepadanya hanya ditelan pahit. Dia bukan sengaja mahu keluar dengan pakaian yang begini, Firyal yang memaksa!

“ Apa masalahnya kalau aku keluar macam ni. Bukannya aku pakai baju koyak rabak.” Alma berkata selamba. Ingin menutup rahsia yang dia tiada pilihan lain selain daripada megikut kehendak Firyal yang hanya memberinya masa selama lima minit sahaja!

“ Selekeh kau tahu. Wait, kau dah mandi ke belum ni?”

Alma geleng kepala sambil tersengih.

“ Al, kau keluar dengan lelaki lepas tu kau tak mandi. Otak kau ada wayar putus ke? Aku tak tahu apa yang lelaki tu fikir pasal kau.” Husna menepuk paha Alma geram. Alma yang selama ini dia kenal sentiasa menjaga penampilan diri bila keluar dari rumah.

“ Aku peduli apa kalau dia nak kutuk aku pun, aku tak kisah. Asalkan aku selesa dengan diri aku, pandangan orang lain aku dah tak ambil tahu.” Alma mengusap pahanya yang ditepuk oleh Husna. Tak adalah sakit mana Husna tepuk. Tepuk-tepuk manja gitu.

“ Dia tak ada cakap apa-apa ke bila kau pakai macam ni?”

Sekali lagi Alma geleng kepala. Ketika ini Husna tak ubah seperti polis pencen. Menyoal siasat dirinya.

“ Siapa nama lelaki tu?”

“ Firyal.” Menyebut nama lelaki itu saja sudah boleh buat darah Alma mendidih.

“ Sedap nama tu. Mesti Firyal handsome kan?” Husna mengagak.

Handsome? Langsung tak. Kau ingat lagi tak orang yang jual ayam kat pasar? Macam tu lah muka Firyal.”

“ Muka tak handsome tak apa asalkan hati baik.” Husna membayangkan wajah seorang lelaki muda yang kerap dia lihat menjual ayam di pasar. Muka penuh dengan jerawat batu. Kulitnya pula agak gelap. Tapi untuk apa diukur pada paras rupa. Yang penting ialah budi pekerti.

Alma diam. Firyal handsome cuma hatinya saja yang tidak baik.

 “ Eh, apa ni? Dia bagi kau hadiah ke?” Husna ternampak bungkusan di atas meja. Cantik! Belum sempat dia lihat isi di dalamnya Alma sudah mengambilnya. Wajah Alma yang sudah berubah dia pandang pelik.

“ Bukan… ni aku beli masa keluar dengan dia tadi. Okaylah, aku nak naik bilik dulu. Nak rehat kejap.” Terus Alma bangun dan masuk ke biliknya. Dia turut mengunci pintu bilik. Badan direbahkan ke katil. Matanya terkedip-kedip memandang siling.

Nasib baik dia sempat ambil kotak cincin yang Firyal hadiahkan kepadanya. Jika tidak, pasti dia perlu bersoal jawab dengan Husna. Lihat pada bentuk cincin tersebut pun sudah boleh buat orang lain mengagak yang harganya bukan sekadar ratusan ringgit tetapi mencecah ribuan ringgit.

Alma mencongak dalam hati. Dalam masa sebulan dia akan bergelar seorang isteri. Isteri Firyal. Mampukah dia harungi hidup bersama Firyal yang seringkali menyakitkan hatinya. Berjumpa sekejap pun ada saja pertengkaran yang terjadi inikan pula bila dah duduk serumah dan juga sebilik. Sebilik? Alma gugup. Mereka akan berkongsi bilik nanti bila sudah sah menjadi pasangan suami isteri. Hari-hari menghadap muka Firyal di bilikpasti  boleh buat jiwanya semakin tertekan!

Alma pejam mata. Nafas ditarik perlahan. Perasaan sedih yang mula bertandang cuba diusir jauh-jauh. Mengenangkan peristiwa pada malam itu saja sudah membuatkan jiwanya merusuh. Kejamnya lelaki yang bernama Firyal kerana merampas sesuatu yang sangat berharga darinya hanya kerana sakit hati sedangkan kesalahan yang dia lakukan tidaklah besar mana. Busuk sungguh hati Firyal.

Dan kini dia perlu berkahwin dengan lelaki yang telah merosakkan hidupnya. Meragut maruahnya. Menghancur lumat sekeping hatinya sehingga tiada apa lagi yang tinggal. Takdir benar-benar sedang menduganya.



******************



Bunyi handphone yang berdering mengejutkan Alma dari tidur. Terpisat-pisat dia bangun. Jam yang berada di atas meja kecil di tepi katil sudah menunjukkan pukul dua pagi.

“ Hello.” Suara Alma sedikit serak kerana baru bangun dari tidur.

“ Hello. Aku nak cakap something.” Dahi Alma berkerut. Siapa yang sedang bercakap dengannya saat ini? Macam pernah dengar suara ni tapi siapa?

“ Siapa ni?” Alma tanya teragak-agak.

Your future husband, Azhan Firyal.”

“ Awak nak apa telefon saya pagi-pagi buta? Dah tak ada kerja lain ke kacau orang nak tidur. Kalau ye pun awak tak boleh tidur tak payahlah rajin sangat kejutkan orang lain yang tengah tidur.” Mata yang tadinya begitu susah untuk dibuka sudah pun bulat. Dengar suara Firyal saja sudah boleh menaikkan darjah suhu kemarahannya. Jika beginilah caranya, bagaimana keadaanya setelah kahwin nanti. Pasti tidak ada istilah aman di dalam hidupnya.

“ Tengah tidur ke? Aku ingat kau tengah makan tempoyak.” Sinis Firyal membalas membuatkan Alma semakin meradang.

“ Saya tak ada masa nak dengar awak loyar buruk. Bye!” Alma sudah berkira-kira untuk memutuskan panggilan.

“ Alma Nadira! Aku tak habis cakap lagi!” Firyal menjerit di hujung talian tapi Alma buat tak dengar. Dia tetap putuskan panggilan. Dadanya berombak kasar. Perasaan bencinya terhadap Firyal begitu sukar untuk dikikis.

Sekali lagi handphonenya kembali berbunyi. Alma merengus geram. Dia membiarkan handphonenya berdering sehinggalah ianya mati sendiri. Hampir lima kali panggilan Firyal tidak dijawab dan akhirnya Alma angkat juga.

 “ Kau memang sengaja nak buat aku marah kan. Aku tak habis cakap lagi kau dah letak phone.” Firyal memuntahkan kemarahan sebaik saja Alma mengangkat panggilannya.

“ Awak pun memang sengaja buat saya marah kan. Telefon saya pagi-pagi buta kalau nak menyakitkan hati saya baik tak payah telefon!” Balas Alma tidak ingin kalah. Dia tak ada masa nak layan loyar buruk Firyal pagi-pagi buta ni. Daripada mendengar suara Fiyal yang akan menyakitkan hatinya lebih baik dia tidur.

“ Kau ingat aku teringin sangat ke nak telefon kau. Tidur lagi bagus tahu tak?”

 “ So, tidur ajelah. Buat apa buang masa telefon saya. Saya pun nak tidur dari dengar suara awak yang tak berapa nak merdu ni.” Alma dengar Firyal mendengus. 

You really know how to drive me angry.” Tekan Firyal geram.

And you really know how to pissed me off.” Keras suara Alma.

Beberapa ketika Firyal dan Alma tidak bersuara. Kedua-duanya tidak puas hati di antara satu sama lain. Alma yang tidak suka akan kebisuan tersebut meluahkan bicara.“ Awak nak cakap apa sebenarnya? Cakaplah cepat. Saya mengantuk.”

“ Aku nak kau cakap kat ibu kau yang kita nak kahwin. Lagi satu, dalam masa yang terdekat ni aku nak bawa kau jumpa family aku sebelum kita kahwin.” Ujar Firyal menyebabkan Alma terkedu.

Alma terdiam. Nak beritahu ibu? Nak cakap macam mana? Risau juga dengan penerimaan ibu nanti. Kalau ibu tak bagi macam mana? Lagi bagus kalau ibu tak bagi! Eh, tak boleh, mesti Firyal akan buat sampai ibu setuju. Maknanya dia kena pujuk ibu supaya ibu mengizinkan dia berkahwin dengan Firyal.

“ Alma, kau dengar tak apa yang aku cakap?” suara Firyal di hujung talian hanya dibiarkan sepi oleh Alma.

Berkenan ke ibu dengan Firyal untuk diangkat menjadi suaminya? Kalau dilihat pada paras rupa Firyal memang dah terlebih layak. Masalahnya, sikap Firyal tu yang sering saja buat dia panas hati.

“ Alma, tidur ke?” sekali lagi Firyal bertanya. Alma memang cari pasal dengannya kerana membiarkannya bercakap seorang diri dari tadi.

“ Saya dengar.” Ujar Alma perlahan. Semangatnya hilang dibawa pergi bila mengenangkan yang dia perlu memberitahu ibu tentangnya dan Firyal. Dia juga perlu berjumpa dengan keluarga Firyal… kejap, jumpa keluarga Firyal? Alma berdebar. Rasa takut menyelubungi dirinya.

“ Kalau dengar kenapa tak menyahut?” tekan Firyal. Bengang bila Alma tidak menyahut. Umpama dia bercakap dengan tunggul kayu.

Sekali lagi Alma terdiam.

“ Alma!”

“ Saya belum pekak lagilah. Tak reti nak cakap slow ke?” pangkah Alma. Sakit telinganya mendengar jeritan Firyal.

“ Tahu pun tak pekak tapi buat-buat pekak. Betul-betul pekak baru kau tahu.”

“ Bukannya saya menyusahkan awak kalau saya pekak. Apa masalahnya?”

“ Memanglah kau akan menyusahkan aku sebab aku tak nak kahwin dengan orang pekak.” Sinis Firyal membalas.

Whatever…” malas ingin memanjangkan perbalahan kerana Firyal bukannya jenis suka mengaku kalah.

“ Jangan lupa apa yang aku pesan tadi. “ Firyal mengingatkan.

Alma dah picit dahi. “ Firyalare you sure about this?”

About what?” soal Firyal hairan.

“ About us…”

We already talk about this Alma.” suara Firyal berubah serius. Rasa nak melenting pun ada kerana dia sudah menyatakannya dengan jelas pada Alma.

But…”

I don’t want to hear anymore because you’re not allowed to change your mind. I really mean it.Goodnight!”  Laju Firyal memotong ayat Alma sebelum memutuskan panggilan meninggalkan Alma yang termangu-mangu.




Bersambung…

4 comments: